F-86D, F-326

Havareret 23/09-1961.
Flyet fløj som mål i en interception mission over Vesterhavet. Under flyvningen kom flyene så tæt på hinanden at piloten, for at undgå en kollision, måtte trække flyet hårdt op i en 45 graders stigning. Flyet stallede i 40.000 fods højde og efter et drej gik det pludselig ind i en voldsom manøvre. Fra det andet fly så piloten at flyet blev indhyllet i en hvid sky, og at hele plansektionen faldt af i ét stykke, og fortsatte nedad i et spiraldyk. Piloten, Flyverløjtnant Jan Peter Ungar reddede sig i katapult, mens flyet ramte vandet 40 Km nord for Skagen.

CF Gudsø 1990

For 35 år siden var jeg en tur på civilforsvarets øvelsesplads i Gudsø, hvor disse to vrag stadig var der. Det er F-86D, F-307 og F-84G, 51-10143. Ved et besøg samme sted maj 1997 var begge blevet kørt til skrot.

H.M.I havari

10/09-27
H.M.I, 30 (OV.52).
Totalhavareret i Øresund ud for LMST København, på den første operative flyvning. Under start krængede flyet til venstre, og ved opretning blev det værre indtil venstre vinge ramte vandet og flyet væltede om på ryggen pga krydsede styreliner under montering efter luftfartsudstillingen i Forum i København. Ingeniørassistent Vagn Prytz reddet.

D.K.I Havari

09/09-1916 – D.K.I.
Havareret på Kløvermarken ved Strickers Batteri. Flyet stallede under landingen, faldt til jorden og blev ødelagt. Flyveren, Løjtnant Poul .B. Pollner og en præst blev reddet. Flyvningen er senere kendt som “Præsteflyvningen”.

T-17 på ryggen

24/08-84 – T-17, T-411
Under start fra en mark ved Ellidshøj, sank næsehjulet i og flyet tippede over næse og venstre vinge og landede på ryggen. Piloten, Sekondløjtnant J. H. Jensen blev reddet. Flyet er senere repareret og taget i anvendelse igen.